Mainoslahja vai liikelahja?
Omistat varmasti ainakin yhden kynän tai kangaskassin, johon on painettu yrityksen logo. Tai ehkä olet saanut ämpärin tai pipon tapahtumassa, jossa komeilee yrityksen logo ja slogan? Nämä ovat esimerkkejä mainos- ja liikelahjoista. Mutta mitä oikeastaan mainos- ja liikelahja tarkoittavat ja miten nämä eroavat toisistaan?
Brändin näkyvyyden ja tunnettuuden lisäämistä
Mainoslahja on yrityksen tarjoama tuote, joka on yleensä varustettu yrityksen logolla tai muulla tunnisteella, kuten sloganilla. Mainoslahjoja jaetaan usein markkinointitarkoituksessa asiakkaille, potentiaalisille asiakkaille ja yleisölle erilaisissa tapahtumissa. Tavoitteena on lisätä yrityksen tunnettuutta, parantaa yrityksen brändimielikuvaa ja luoda positiivisia assosiaatioita yrityksestä.
Mainoslahjat voivat vaihdella hyvin pienistä tavaroista, kuten kynistä ja avaimenperistä suurempiin tuotteisiin, kuten kasseihin, juomapulloihin tai teknisiin laitteisiin, kuten langattomiin kuulokkeisiin tai virtapankkeihin. Tärkeintä on, että mainoslahja on käyttökelpoinen ja tarpeellinen. Parhaimmillaan mainoslahja antaa hyvän mielen ja muistuttaa saajaansa lahjan antaneesta yrityksestä vielä pitkään ja yhä uudelleen.
Kiitosta ja suhteiden rakentamista
Liikelahjat puolestaan ovat lahjoja, joita yritys antaa yleensä liikekumppaneilleen, asiakkailleen tai työntekijöilleen. Nämä lahjat eivät välttämättä ole varustettu yrityksen logolla, mutta liikelahjat logolla ovat myös tyypillisiä ja logo on voitu painaa hyvinkin huomaamattomasti tuotteeseen. Liikelahjojen tarkoituksena on usein kiittää yhteistyökumppaneita, juhlistaa saavutuksia tai rakentaa ja ylläpitää hyviä suhteita. Liikelahjat voivat vaihdella esimerkiksi kotimaisista herkuista ja lahjakorteista käytännöllisiin tavaroihin, kuten pakkassäässä lämmittäviin kotimaisiin nahkarukkasiin, villasukkiin tai vastuullisesti tuotettuun säänkestävään talvitakkiin. Liikelahja voi olla pieni tai suuri ja tärkeintä on, että se ilahduttaa saajaansa, on tarpeellinen, haluttava ja käytettävissä.
Kotimaiset liikelahjat kiinnostavat
Yhteinen tavoite: brändin vahvistaminen ja asiakassuhteiden hoitaminen
Sekä mainoslahjat että liikelahjat ovat osa yrityksen tunnettuuden kasvattamista ja suhdetoimintaa. Ne auttavat vahvistamaan yrityksen brändiä, lisäämään asiakastyytyväisyyttä ja luomaan pysyviä ja pitkäaikaisia suhteita asiakkaisiin, yhteistyökumppaneihin ja työntekijöihin.
Tänä päivänä erityisesti kotimaiset liikelahjat kiinnostavat. Olisi myös hyvä, että lahjat olisivat aidosti käyttökelpoisia ja tarpeellisia saajalleen. Laadukkaasti valitut tuotteet saavat varmasti huomiota ja tekevät vaikutuksen vastaanottajaan. Parhaimmillaan lahja ilahduttaa niin antajaansa kuin saajaansa vuosiksi eteenpäin.
Etsitkö liike- ja mainoslahjoja? Anna meidän auttaa! Ota yhteyttä ja kerro toiveistasi, niin etsimme sopivat tuotteet tarpeisiisi.